La formació, motor de l’ocupació?

La formació, motor de l’ocupació?

Encara que cada vegada més (sobretot gràcies a la recuperació econòmica del país) sembla que les coses comencen a canviar i a prendre un rumb diferent; l’actualitat d’aquesta pregunta és incerta i, realment, segons els estudis realitzats entorn a la formació de cursos per part de les empreses i de l’administració pública, s’està utilitzant de forma poc adequada la formació com a motor per millorar l’ocupació. Fonamentant-nos en aquests dos pilars principals que han servit en base a l’estudi:

  • Preparació que ofereixen les empreses als seus empleats (formació de demanda)
  • Formació que ofereixen les administracions públiques directament a treballadors i aturats (formació d’oferta)

Avui, des d’aquesta nova entrada al blog d’ESEC Centre Formació, volem fer un petit repàs a la situació actual que ens envolta i que afecta, en gran part, al desenvolupament de la nostra comesa. Tots aquells que integrem ESEC, som conscients de la creixent necessitat que suposa trobar-se format per poder afrontar les exigències d’un món laboral cada dia més sever amb aquesta causa. És per aquest motiu, pel qual notícies com aquesta ens entristeixen, però a la vegada, es converteixen en un motiu de pes més que suficient per fer-nos veure que, des de l’altra banda, tant empreses, com administració pública, com en el nostre cas, centres particulars; hem de mirar de posar-hi remei el més aviat possible.

Els recursos econòmics per a la formació, aportats per les pròpies empreses de la quota de formació professional que aporten mensualment empreses i treballadors, i les partides pressupostàries dels governs; cada vegada són menys destacades. En els últims anys, per exemple, més del 60% de les empreses els han reduït dràsticament i, en el cas concret de les PIMES, aquest percentatge s’acosta al 95%.

L’any 2011 la mitjana se situava en el 9%, a finals del 2015 no arribava ni tan sols a l’1%

La informació que proporciona la Fundació Estatal per a la Formació en l’Ocupació (FEFE) respecte de les dades en aquest últim trienni, presenta un nombre de poc més de 10.000 alumnes formats, i la durada mitjana dels cursos que han realitzat va ser de 445 hores a l’any. Una altra dada sorprenent que ha desvetllat l’estudi i que hauria de donar pas a cert grau de preocupació, per ratificar si la formació és, o no, el motor de l’ocupació; és conèixer el percentatge de persones que reben formació anualment. L’any 2011 la mitjana se situava en el 9% dels treballadors ocupats i, amb el pas del temps, aquest percentatge ha anat descendint gradualment fins a un 3% aconseguit l’any 2014. Més greu encara és la dada que revela que els treballadors que reben formació d’aquestes empreses petites (un 95% del total d’empreses arreu del país a finals del 2015), no arribava ni tan sols a l’1%.

Per què succeeix això? Per què cada vegada la formació sembla fer un pas enrere quan hauria de veure’s com tot un salt qualitatiu endavant? Sobretot, si tenim present que parlem de la formació que ofereixen administració pública i empreses als seus treballadors, no de la que a títol individual concebem per nosaltres mateixos en centres com el nostre.

traballadors centre formació sabadell

Des del punt de vista estadístic, les conclusions que s’han pogut extreure d’aquest estudi passen per:

  • Realitzar anàlisis reals de les necessitats de formació.
  • Ajudar a augmentar considerablement el nombre de persones que puguin accedir a la formació.
  • Reestructurar els mètodes d’estudi i els avantatges que s’ofereixen als diferents grups d’alumnat a l’hora d’obtenir les seves titulacions.
  • Treure profit dels beneficis de les noves tecnologies i potenciar la formació online perquè permeti aquest accés més ràpid i senzill.

La satisfacció de les persones i entitats que ja ofereixen una àmplia oferta en la realització d’aquests cursos online és altíssima, ja que han trobat la fórmula per compatibilitzar les diferents activitats vitals del seu dia a dia, amb l’adquisició de nous coneixements, o millors possibilitats d’ampliar els que ja tenien. L’I+D+I és una necessitat, però l’èxit dels seus resultats sol ser a llarg termini. Les mesures a prendre per millorar la qualificació de les persones i, en conseqüència, la competitivitat de les empreses, no pot esperar tant.

La realització de molts més cursos online s’albiren com la fórmula perfecta per millorar aquestes dades i compatibilitzar les diferents activitats vitals del dia a dia, amb l’adquisició de nous coneixements

Esperem que, tan aviat com sigui possible, aquestes dades s’analitzin amb propietat i amb la serietat i rigor que mereixen, front un panorama actual on la formació fuig de ser el motor que realment voldríem per generar ocupació.